Sphinx is al jaren toonaangevend in sanitair- en badkamerdesign. Inmiddels mag Sphinx zichzelf ook opbergspecialist noemen. Inzicht in hoe mensen zich gedragen in de badkamer, inspireert het merk om nog slimmere opbergoplossingen te ontwikkelen en badkamermeubels te maken waar alles op zijn plaats valt. Want meten is weten. Ook als het gaat om haarborstels en handdoeken. Daarom heeft Sphinx onderzocht wat mensen in de badkamer bewaren. En hoe vaak ze die spullen nodig hebben. Met deze informatie kan Sphinx badkamerseries ontwerpen, die uitblinken in maximaal comfort en opberggemak voor elke individuele gebruiker.
Als we denken aan comfort in de badkamer, denken we eerst aan whirlpoolbaden en inloopdouches. Hoewel deze luxe zonder twijfel van de badkamer een aangename plek maakt, is er nog het praktische comfort waarmee rekening gehouden moet worden in het ontwerp, zoals de individuele behoefte aan opbergruimte. 'Goede' opslag gaat over meer dan alleen het verbergen van producten en rommel om een rustige badkameromgeving te creëren. Het gaat om het plannen van de ruimte op een dusdanige wijze dat alle items in de badkamer netjes en op de meest geschikte plaats kunnen worden opgeborgen.
Hoe vaak gebruik je de krultang?
Wist je dat een gemiddeld gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) 10 handdoeken en 24 verzorgingsproducten in de badkamer heeft liggen? Maar dat een éénpersoonshuishouden genoeg heeft aan 2 handdoeken en 6 verzorgingsproducten? Een gemiddeld gezin bewaart ook 42 cosmeticaproducten en 12 rollen toiletpapier in de badkamer. Dat is een totaal van 90 producten, die allemaal hun plaats moeten vinden in de badkamerruimte.
Daarnaast is het belangrijk te weten hoe vaak je deze spullen gebruikt. Een fles wc-reiniger heb je waarschijnlijk minder vaak in de hand dan een tube tandpasta. En je zult de handdoeken vaker vervangen dan je scheermes. Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de persoonlijke hygiëneproducten en 50% van de cosmeticaproducten dagelijks gebruikt wordt. En items zoals extra toiletpapier, schone handdoeken en schoonmaakproducten zijn om de paar dagen of wekelijks nodig.
Waar berg je spullen op?
Spullen die je dagelijks nodig hebt, wil je binnen handbereik hebben. Wat je slechts af en toe gebruikt, kan in de onderste lade, of op die hoge plank. Maar wanneer ligt iets binnen handbereik? Om daar achter te komen, bestudeerde Sphinx de manier waarop mensen bewegen in de badkamer. Hierbij is de reikwijdte in kaart gebracht en is het gezichtsveld berekend.
Ideaal gezien dienen dagelijkse producten, zoals tandpasta, te worden opgeslagen binnen een optimaal bereik van ongeveer 0,28 vierkante meter - wat overeenkomt met de gemiddelde armlengte van een volwassene. Producten die minder vaak gebruikt worden, zoals schone handdoeken en extra toiletpapier, kunnen buiten deze optimale bereikzone worden opgeslagen, maar nog steeds binnen een straal van ongeveer 0,37 vierkante meter.
Van theorie tot praktijk
Het lijkt misschien wat wetenschappelijk, maar een beetje wiskunde rond dit onderwerp helpt het maximaliseren van het opbergpotentieel in je badkamer. Zodra je hebt geïdentificeerd welke producten je dagelijks gebruikt, weet je welke grootte, hoogte en vorm van opbergruimte nodig is.
Het hebben van de juiste opslagruimte betekent een einde aan liggende flessen, omdat ze te groot zijn voor de ruimte in het badkamermeubel of kleinere objecten, die verdwijnen in laden, die te groot zijn. De nieuwe badkamerserie Sphinx Acanto, welke afgelopen september op de markt gebracht is, is op basis van deze kennis ontworpen. Sphinx Acanto biedt net zoveel flexibiliteit als de gebruikers nodig hebben. Van het creëren van een wastafelopstelling met onderkast en spiegelkast tot en met het inrichten van een complete, comfortabele badkamer. Het concept biedt de vrijheid om de meubelcomponenten naar eigen wens te combineren tot een passend geheel. Met deze nieuwe serie kan je de badkamerruimte optimaliseren en creëer je een perfecte rustige omgeving waar je kunt ontspannen, omdat alles op de juiste plek ligt.