De grondslag van je identiteit. De kern van de brainstorm voor CF16 was: ‘Je moet je geschiedenis kennen om voor de toekomst te kunnen ontwerpen.’ Grote merken doen er tegenwoordig alles aan om hun achtergrond te onderzoeken en hun erfgoed met de wereld te delen. Zo hadden veel exposanten op de designbeurs in Milaan een tijdlijn afgebeeld naast hun splinternieuwe producten. Waarom? Omdat die geschiedenis ze een bepaalde authenticiteit en geloofwaardigheid verleent die je niet zomaar uit de grond kunt stampen. Het zuivere feit dat ze een verleden hebben, onderstreept hun bestaansrecht en geeft richting aan de toekomst. Want alleen door aandachtig voor- en achteruit te kijken, wordt duidelijk waar je vandaan komt en waar je heen wilt. Het gebruik van vintage of antieke referenties om hedendaagse ontwerpen kracht bij te zetten, maakte dat extra duidelijk. Of het nu om een bedrijf of een persoon gaat: wie zijn verleden omarmt, wordt completer, kan de toekomst sterker tegemoet treden en die dus ook beter vormgeven. In het bijbehorende kleurenpalet spelen roodtinten een grote rol. Ze verbeelden een rijk erfgoed en hebben tegelijkertijd een toekomstgerichte frisheid.
Bron: Flexa