Als er één materiaal was waar we tijdens de design week in Milaan niet omheen konden dan was het natuursteen. Van marmer uit Carrara en uitgehouwen met een laser tot kleine ‘goedkope’ restjes van de keuken branche waar jonge ontwerpers prachtige producten van maken. Steen was er in al zijn verschijningsvormen, en ook zagen we de bergen als vorm vaak terug. Deze ontwerpen vielen ons op.
Vulkanisch meubilair
Ruw als steen maar ook glad en glimmend als glas: wie had gedacht dat lava er op zoveel verschillende manieren uit kan zien? De in Eindhoven gevestigde Italiaanse Andrea Trimarchi en Simone Farresin van Studio Formafantasma reisden af naar de Etna in Sicilië en onderzochten hoe ze het natuurgeweld van de vulkaan en het landschap in kunnen zetten voor productie. Ze experimenteerden erop los en namen talloze monsters die vervolgens werden gesmolten, geblazen, geweven, gegoten en gefreesd. Van het redelijk gangbare basaltsteen maakten ze koffietafels, krukjes en een klok.
Maar ook ontdekten ze hoe lava omgesmolten kan worden tot mondgeblazen vulkanisch glas of hoe vulkanische vezels tot textiel verwerkt kunnen worden, met wandkleden als resultaat. De collectie De Natura Fossilium, die gepresenteerd werd in het majestueuze Palazzo Clerici in het centrum van Milaan, maakte grote indruk op het internationaal toegestroomde publiek.
Steen laten groeien Steen hak je uit een berg, daarna volgt het steenhouwen. Maar kan het ook andersom? Eerst ontwerpen, dan steen laten groeien in de gewenste vorm? Jonge ontwerpers Laura Lynn Jansen en Thomas Vailly vonden uit dat dat mogelijk is met project CaCO3. Ze onderzochten het geologische proces van verstening in thermominerale bronnen in de Franse Auvergne. Geïnspireerd door de groei van stalactieten, druppel voor druppel, plaatsten ze fragiele 3D-geprinte skeletten in grotten waarin grote hoeveelheden calciumcarbonaat voorkomen. De natuurlijke geologische processen versterken en verdikken de luchtige structuur en laten ontworpen steen ontstaan: een nieuw soort fossielen.
Net echt met Marmoreal
Producent Dzek vroeg ontwerper Max Lamb na te denken over samengestelde ‘man-made’ steenvormen als terrazzo, wat gebruikt wordt voor vloeren en aanrechtbladen en wordt gemaakt van ‘restjes’ marmer. Normaliter worden deze resten vermalen tot korrels of gruis met een uniforme omvang, maar Lamb koos ervoor ook grotere stukken steen te gebruiken. Die benadrukken het natuurlijke element van het man-made steen in vier verschillende kleuren. Door het hars dat alle onderdelen verbindt, is het Marmoreal zelfs sterker en minder poreus dan echt marmer. Dat het materiaal multi-inzetbaar is, illustreert Max Lamb door er een meubelcollectie mee te maken die hij presenteerde in een decor van hetzelfde materiaal.
Restwaarde
Ook Rachel Griffin, die werkt onder de naam Earnest Studio en zich voor de Milaan Design Week presenteerde binnen het collectief 010-020, werkt met restmateriaal uit de natuursteenindustrie. Van die ‘off-cuts’ maakte Griffin de serie Fragment, bestaande uit schalen en deksels. Het uiterlijk en de functie van het eindresultaat worden bepaald door de originele vorm en textuur van het stuk reststeen. Dat resulteert in een collectie die varieert van ondiepe trays tot ruime fruitschalen.
Grondschatten
Nederlands duo Scholten & Baijings is gewend om met het beste van het beste te werken, en dat is niet anders wanneer het op marmer aankomt. Carole Scholten en Stefan Baijings kozen voor vijf verschillende soorten marmer, afkomstig uit de steengroeves van producent Luce de Carrara in de Toscaanse Apuaanse Alpen, voor hun vijf unieke tafels. Ieder ontwerp bestaat uit een dun tafelblad met organische randen op een brede, stevige basis. De verschillende oppervlakken zijn gegrafeerd met geometrische patronen die de natuurlijke aders in het marmer te benadrukken.
Mooi uitzicht op de bank
De jonge Zweedse Lovisa Hansson laat zich inspireren door kunst. Haar stoel met de naam I want to see my mountains is geïnspireerd op de installatie Voglio vedere le mie montagne van Joseph Beuys. De vorm baseerde ze op de Zwitserse Alpen waarbij scherpe hoeken worden gecombineerd met de vloeiende lijnen van gedrapeerde stof. Zo wordt het, wat ons betreft, bijna weer een kunstobject voor in de kamer zo mooi. Lovisa was één van de 100 beginnende ontwerpers die werd uitgenodigd te presenteren op de SaloneSatellite, een springplank voor jong talent dat onderdeel is van de grote Salone del Mobile beurs.
Fruitig vergezicht
De Japanse Tsukasa Goto bezit een bijzonder gevoel voor detail, poëzie en esthetiek. Deze fruitschaal is gebaseerd op een berg, waarvan het topje net boven het wolkendek – hier een glasplaat – uit piept.
Bron: Perscentrum Wonen