Werk, studie en sociale verplichtingen, ruim een kwart van de Nederlanders komt door zijn drukke leven maar weinig toe aan zichzelf. Hoewel maar liefst 45 procent aangeeft wel vaker een moment voor zichzelf te willen inplannen, heeft een derde hier moeite mee door tijdgebrek en schuldgevoel. 1 op de 5 vrouwen neemt zelfs zelden tot nooit tijd voor zichzelf. Voor mensen met kinderen is een momentje voor zichzelf helemaal een uitdaging. Dit en meer blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van IKEA onder ruim 1.000 Nederlanders. Om mensen te helpen vaker een moment voor zichzelf te nemen, staat het woonwarenhuis in september en oktober in het teken van It’s You Time.
Onder een moment voor zichzelf, verstaat 58 procent van de Nederlanders een moment zonder iemand om zich heen. IKEA stimuleert Nederlanders om tijd voor zichzelf te nemen door tijdens de It’s You Time campagne de slaapkamer en badkamer in de schijnwerpers te zetten.
“De slaapkamer en badkamer zijn dé plekken in huis waar mensen even kunnen ontsnappen aan de drukte van alledag en echt tot zichzelf kunnen komen. Op dit moment zijn het echter de ’verwaarloosde’ ruimtes in huis. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders zijn badkamer of slaapkamer wil verbeteren op het gebied van sfeer en comfort. Tijdens de It’s You Time campagne staat IKEA daarom in het teken van betaalbare en eenvoudige oplossingen om deze ruimtes zo sfeervol en comfortabel mogelijk te maken. Van een goed georganiseerde kledingkast tot extra dikke handdoeken en zacht beddengoed”, aldus Niclas Karlsson, Country Sales Manager IKEA Nederland.
Vrouwen vs mannen
Uit het onderzoek blijkt dat vooral vrouwen zichzelf vergeten. Er zijn maar liefst twee keer zoveel vrouwen die zelden tot nooit tijd voor zichzelf nemen dan mannen.
Ook vindt 40 procent van de vrouwen het moeilijk om een moment voor zichzelf te nemen, in tegenstelling tot slechts 28 procent van de mannen. Verder doet bijna een kwart van de vrouwen in haar vrije tijd vaak dingen waar ze eigenlijk geen zin in heeft, dit geldt voor maar 15 procent van de mannen. Het gaat dan vooral om schoonmaken en sociale verplichtingen. Mannen hebben vooral een hekel aan het bezoeken van hun schoonouders (24 procent), tegen 16 procent van de vrouwen.
Jongeren verkiezen social media boven zichzelf
De mogelijkheid en verleiding om altijd bereikbaar te zijn, spelen een belangrijke rol in het gebrek aan momenten voor onszelf. Wanneer een moment van rust verstoord wordt, is de telefoon in de helft van de gevallen de boosdoener. Bovendien zegt maar liefst 30 procent van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar meer tijd aan Twitter en Facebook te besteden dan aan zichzelf. 72 procent checkt zijn social mediakanalen dan ook meerdere keren per dag. Een derde van de jongeren vindt dit te veel en zou graag minder tijd willen besteden aan het gebruik van social media.
Online inspiratie
Niet alleen jongeren besteden veel tijd aan social media. De helft van de Nederlanders tussen de 34 en 55 jaar checkt social media meerdere keren per dag. Daarnaast is een derde van de 55-plussers meerdere keren per dag op social media te vinden. IKEA zet daarom de kracht van social media in om zoveel mogelijk mensen te inspireren om een moment voor zichzelf te nemen. Het woonwarenhuis vraagt Nederlanders vanaf vandaag om hun favoriete moment voor zichzelf te delen via Twitter en Instagram met #IKEAyoutime. Alle momenten worden gebundeld op de website IKEA.nl/youtime: een online verzamelplaats inclusief tips en oplossingen om optimaal te genieten van een momentje voor jezelf. Elke dag wordt het leukste moment gekozen en beloond met een IKEA cadeaupas ter waarde van 50 euro.