Na het daverende succes van de 'Grey' collectie heeft het toonaangevende Britse verfbedrijf Little Greene nagedacht over het volgende hoofdstuk in het Kleurenboek voor de avant-garde interieurontwerper.
In de Georgische tijd werd ‘Grey’ - een palet van neutrale tinten - overvloedig gebruikt. Bescheiden aanwijzingen in de historie duidden erop, dat in de jaren daarna een gedurfder kleurenexperiment ontstond; een bescheiden vooruitgang naar hedendaagse normen, maar in de tijd een uitzonderlijke revolutie.
‘Nieuwe’ kleuren
Deze 'nieuwe' kleuren werden gemaakt met natuurlijke aardpigmenten en bevatten vaak een zwarte tint. Hierdoor kregen deze kleuren een gedempt uiterlijk, dat in het algemeen geassocieerd wordt met de 'echte' historische verftint. Het doffe uiterlijk is, in tegenstelling tot deze associatie, juist vaak het resultaat van veroudering van het geverfde oppervlak en betreft niet de oorspronkelijke tint.
Hedendaagse combinaties
Velen onder ons leiden een modern leven in historische woningen, die aanvankelijk voor een totaal andere levensstijl zijn ontworpen. Daarom is Little Greene geïnteresseerd in het vinden van hedendaagse combinaties, waarbij de historische 'neutrale kleuren' trouw blijven aan hun oorsprong en architectuur, terwijl zij tegelijkertijd de basis vormen van de hedendaagse ontwerpschetsen; niet door de kleur te veranderen, maar door de kleuren, die erbij worden gebruikt, te veranderen.
David Mottershead, directeur Little Greene: “Het doeltreffend gebruiken van verf in het interieur is veel ingewikkelder, dan gewoon een kleur kiezen uit een kleurenpalet. Eén afzonderlijke kleur kan aantrekkelijk zijn. Twee gecombineerde kleuren kunnen prachtig zijn en drie tinten kunnen samen werkelijk schitterend zijn."
Eclectische smeltkroes
In overeenstemming met het karakter van het bedrijf om oud en nieuw, klassiek en hedendaags, en traditioneel en trendy te vermengen, stelt Little Greene een eclectische smeltkroes van combinaties voor. Deze combinaties bestaan uit geraffineerde basistinten en krachtige accenten - oftewel ‘highlights’ -, die allen op de vrij verkrijgbare kleurenkaarten van Little Greene te vinden zijn. Opvallende combinaties zijn:
- Telecom Tower ontmoet Broughton House - De legendarische restaurantkleur ‘Hicks’ Blue’ uit de jaren '60 gecombineerd met ‘Green Verditer’ uit de Regency periode.
- De zuiver koelgrijze kleur ‘Grey Teal’ met een chique felle streep ‘Marigold’ uit de jaren ’70.
- De populaire Regency-tint ‘Yellow-Pink’ gecombineerd met het houtwerk in ‘Lamp Black’ in plaats van het traditioneel verkozen gebroken wit.
- De charmante Victoriaanse kleur ‘Sage Green’ in een - misschien - verrassende combinatie met het ultrablauwe ‘Mambo’.
- ‘Invisible Green’, van landschapspionier Humphrey Repton uit de Georgische tijd, gecombineerd met het minder formele roze ‘Leather’ uit 1970.
- Het verbazend diepe 'Basalt' blauw met de klassieke highlight uit 1950 'Orange Aurora'.
Bezoek voor meer informatie, dealers en de vrij verkrijgbare kleurenkaarten de Little Greene website www.littlegreene.eu.