Vandaag onthult AkzoNobel haar wereldwijde trendonderzoek ColourFutures™ 2019, in Nederland onder het verfmerk Flexa. Voor 2019 is de Kleur van het Jaar Spiced Honey. Het onderzoek wijst uit dat mensen overal ter wereld nieuwe energie, optimisme en zingeving ervaren. Dit vertaalt zich in het interieur naar een ruimte waar we kunnen denken, dromen, liefhebben en handelen. Een ruimte waar alles mogelijk is, oftewel ‘Let the light in’. De honingwarme kleur Spiced Honey heeft een ondertoon van amber en is goed te combineren met andere kleuren. Het is een vriendelijke kleur die je een goed gevoel bezorgt en tegelijk ook een kleur die je oppept en energie geeft. De kleur straalt optimisme uit.
Het thema voor 2019 is ‘Let the light in’
Heftige ontwikkelingen wereldwijd hebben het afgelopen jaar velen geraakt, genoeg om de wereld buiten te willen sluiten. In 2019 ‘gooien we de ramen weer open’ en treden we de wereld opnieuw vol energie tegemoet. Heleen van Gent, Creatief Directeur van het Flexa ColorLab, licht toe hoe zich dat vertaald naar het interieur: “Mensen hebben er zin in, trekken erop uit, nemen zelf het initiatief, denken na over de toekomst. We zijn met elkaar, zijn aardig en vergevingsgezind. En we doen dingen en als het mislukt dan is dat oké! Dat vraagt om een ruimte die daarop aansluit. Een ruimte die een positieve benadering aanmoedigt. We hebben een huis nodig waarin we onze ideeën en dromen kunnen omzetten in daden, waar we anderen kunnen uitnodigen om mee te doen, waar alles mogelijk is. Oftewel: we laten het licht weer binnen.”
De Kleur van het Jaar 2019 is Spiced Honey
Spiced Honey is een honingbruine kleur die optimisme uitstraalt. Het heeft het warme en rustgevende van honing. Er is gekozen voor honing omdat het staat voor de vele mooie facetten in het leven. De kleur en substantie is mooi, maar het staat ook voor luxe en huiselijkheid. Het sluit dus perfect aan op het thema van 2019. De Kleur van het Jaar is veelzijdig en eigentijds en te combineren met velen kleuren. Het licht en omringende kleuren hebben effect op de kleur waardoor de kleur nog meer tot zijn recht komt.
Vier paletten met Spiced Honey als hoofdrolspeler
In totaal zijn er voor 2019 vier kleurpaletten: Think, Dream, Love en Act. De Kleur van het Jaar en de vier bijbehorende kleurpaletten zijn overal toepasbaar: van woonkamer tot keuken, van studeer- tot kinderkamer en in elke stijl denkbaar. Van Gent: “Met deze honingwarme kleur en de bijbehorende paletten kun je het perfecte warme huis vormgeven. De ColourFutures™ 2019 paletten zijn speciaal daarvoor ontworpen. Elk palet bestaat uit verschillende kleuren die makkelijk te combineren zijn in elke woonstijl.”
THINK-palet, het Kleurpalet van het Jaar 2019
Met de kleuren uit het THINK-palet ademt het interieur een sfeer uit van rust. Je kunt er jezelf zijn. Het relaxte palet aan verfkleuren is geïnspireerd op de verschillende kleuren van honing. Het bestaat uit een mix van rijke natureltinten, hier en daar een vleug roze, diep bordeaux en een volwassen donkerblauw. Het complete palet voelt als helend, voedzaam, rustgevend en omarmend, net zoals honing. Het Kleurpalet van het Jaar is toe te passen in allerlei huizen en ideaal om van je huis een relaxte thuis te maken. De zachtzinnige samenhang van deze look wordt benadrukt door gepolijst hout, meubilair uit halverwege vorige eeuw, grafische vloerkleden en stoffen in het interieur toe te passen.
DREAM-palet
Met het DREAM-palet creëer je een ruimte waar je stil kunt zijn. Een rustige plek om te gaan zitten en vredig weg te mijmeren, je in het moment te verliezen en te fantaseren: ‘Wat als?’ Het palet is sereen en volwassen, maar ook zacht en warm. Een vriendelijke, milde mix van romantisch poeder roze en vergrijsd blauw geeft rust, terwijl de honingkleurige Kleur van het Jaar diepte toevoegt en iets van wereldwijsheid. Simpel onbewerkt hout, met handgemaakt aardewerk en mooie stoffen dragen bij aan een bedachtzame, gebalanceerde sfeer in huis.
LOVE-palet
Met het LOVE-palet vorm je een huis waar bewoners zich kunnen omringen met wie en wat ze maar belangrijk vinden. Bewoners van dit huis hechten aan voorwerpen die een speciale betekenis voor hen hebben. Dat zie je terug in de vele onverwachte en ongewone voorwerpen die de kamers sieren, maar ook aan de planten die welig tieren dankzij al die goede zorgen. Dit palet, het warmste van 2019, zit vol rijke, verzadigde nuances, uiteenlopend van bosgroen tot donker turquoise en een pigmentrijk terracottarood, afgeblust met de honingachtige Kleur van het Jaar en een aantal lichte natureltinten. Houten meubels en botanische prints maken er verder een gezellig huis van, ideaal om met je geliefden te delen.
ACT-palet
Je huis is misschien wel de perfecte plek om actief nieuwe dingen te proberen, wat het resultaat ook zal zijn. Als je voor dit palet kiest, wil je van je huis energie krijgen. Dit speelse palet combineert warme roodtinten met groen, zachter roze en blauw, onderstreept met grijs en wit. De gouden ondertoon in de Kleur van het Jaar garandeert dat het geheel warm en uitnodigend blijft. Met verf opgeknapt vintage meubilair brengt het interieur tot leven en geeft het karakter. En ook van sterke grafische vormen, eenvoudige materialen als kurk en multiplex en vintage kleden krijg je zin om actie te ondernemen.
De Kleurentrends 2019 bij je thuis
Het wereldwijde kleurpalet ‘Think’ wordt binnen de Nederlandse verfmarkt aangeboden onder het Flexa Kleurentrends 2019 ‘Let the light in’-palet. Dit palet bestaat uit tien zeer goed toepasbare interieurkleuren waaronder Spiced Honey. Deze kleuren live zien in je interieur zonder te schilderen, doe je met de Flexa Visualizer App. Wil je de kleur vooraf in de vorm van verf op je muur zien, dan zijn de tien kleuren vanaf 4 september 2018 als Flexa Kleurtester verkrijgbaar via de Flexa website en in oktober in de verfwinkel. Alle kleuren uit de vier ColourFutures™-paletten zijn beschikbaar als Flexa Kleurtester (online) en in Flexa lakken en muurverven te mengen op de Flexa Mengmachine.
Het onderzoek
De internationale design- en kleurvisionairs van het Global Aesthetic Center, ook bekend als het Flexa ColorLab, analyseren de maatschappelijke trends, het consumentengedrag en de designtrends over de hele wereld en vertalen deze naar kleurpaletten voor het interieur en ontwerpen die aansluiten bij de wensen van de consument. Hierbij werken ze samen met
11 (design) experts uit alle werelddelen en andere branches. Sinds 2003 draagt dit wereldwijde kleuronderzoek de naam ColourFutures™ en voorspelt het de kleuren voor het komende jaar.