In onzekere tijden richten we ons op wat we kennen en begrijpen. Dessins en tradities in volkskunst lopen wereldwijd sterk uiteen. Maar het verhaal erachter mag dan overal anders zijn, het draait altijd om warmte en gemeenschapsgevoel, vertaald in eenvoudige ontwerpen en rijke tinten.
Ooit was die traditionele benadering van folkloristische vormgeving oma’s domein; nu buigt een nieuwe generatie zich erover. Folklore raakt een snaar en is daarmee een perfect instrument om een verhaal over te brengen.
In landen die sterke economische en industriële groei ervaren, bestaat er een vlucht naar stadsgebieden, omdat daar de banen en de goede salarissen te vinden zijn. Maar de nieuwe stadsbewoner heeft ook moeten ervaren welke prijs daarvoor moet worden betaald: afgesneden zijn van kinderen, familie en dierbaren.
Inmiddels wordt duidelijk dat steeds meer mensen daarvan terugkomen. Bijvoorbeeld in China, waar mensen weer uit de stad wegtrekken en naar kleinere steden en dorpen verhuizen, op zoek naar een beter evenwicht en een andere kwaliteit van leven. Alleen keren ze natuurlijk niet letterlijk op hun schreden terug, want ze hebben technologische kennis opgedaan die ze meenemen naar hun nieuwe leven. Een Chinese fabrikant van huishoudelijke artikelen, Jia, onderzoekt welke voordelen deze fusie van oud en nieuw heeft. Het bedrijf vroeg een groep ontwerpers met diverse culterele achtergronden om Chinese gebruiken als theedrinken in een nieuwe designcontext te plaatsen. Op die manier ervaren bedrijven hoe ze het heden kunnen verrijken via het verleden.
Iedereen wil deel uitmaken van iets groters. Zoeken naar onze wortels herinnert ons eraan waar we vandaan komen. Al generaties lang gebruiken we het verhaal om de lessen die we leren aan elkaar over te dragen. Door de komst van de tablet is voor het eerste het gedrukte woord minder algemeen verbreid. Het resultaat is een tegenstroom: ineens is het boek weer een inspirerend symbool voor communicatie en vertegenwoordigen literaire teksten, kalligrafie en met de hand geschreven brieven begrippen als elegantie en waarde.
Het Urban Folk palet is levendig, met vriendelijke, robuuste tinten die vertrouwd aandoen, maar toch nieuw ogen.Tinten uit dezelfde familie, zoals aubergine, bessenrood en bordeaux, vormen een harmonieus geheel. Daar is dan een verrassend contrast aan toe te voegen zoals oker of een lichte turquoisetint, voor een persoonlijk effect. Hoewel natuurlijke landschappen wereldwijd enorm verschillend kunnen zijn, herkent iedereen zich in de authentieke kleuren van zijdes en zachte garens die al sinds mensenheugenis worden toegepast om verhalen te vertellen via folkloreontwerpen. Deze kleuren zijn gebaseerd op kruissteekborduursels, de felgekleurde decoraties van Russische poppen, de lichtvoetige, vrolijke decoratieve stijl uit Scandinavië en de oogstrelende stoffen uit India, Zuid-Amerika en China.
Een trend waarin al het goede uit vroegere tijden is vervat, vertaald op een actuele, relevante manier.
Bron: Flexa