De jaarlijkse Sigma Trend Colours zijn een bron van inspiratie en brengen u op de hoogte van de nieuwste kleurentrends. De editie 2015/2016 bestaat uit vier kleurthema’s met als rode draad ‘Possibility’. De thema’s staan symbool voor de vele mogelijkheden op het vlak van creativiteit, harmonie, vermenging van culturen en kwaliteit. Opvallend: blauw krijgt overal een prominente rol, met ‘Blue Paisley’ als trendkleur van het jaar.
Elk jaar sporen de kleurexperts van PPG, een van de grootste wereldspelers op het gebied van coatings, op alle continenten de trends op in architectuur, mode, interieur en productdesign. Dankzij deze internationale brede scope biedt Sigma Trend Colours een unieke staalkaart van de heersende en vooral komende trends, vertaald naar een inspirerende kleurenselectie. Centrale thema: Possibility
Fabienne Bruyninckx, kleurontwerper voor Sigma Coatings: “Met kleuren komen we dagelijks in contact. Kleur heeft een enorm effect op de mens en zijn welzijn. En bovenal is het interieur iets echt persoonlijks, je wil je helemaal thuis voelen. Onze trendmaterialen dienen om te inspireren. Het is een basis om mee aan de slag te gaan. Daarom tonen we niet alleen de kleuren op zich, maar ook inspirerende interieurs.”
Waar we vorig jaar nog een felle reactie zagen tegen de digitalisering en economische crisis, is er nu meer harmonie. Opvallend is dat blauw in elk thema vertegenwoordigd is. ‘Blue Paisley’, NCS kleur S 3050-B, werd dan ook gekozen tot trendkleur van het jaar. De vier thema’s werden als volgt gedefinieerd:
Good Life: evenwichtige mogelijkheden
Good Life staat voor het streven naar de ‘best mogelijke’ harmonie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving. Respect voor eenvoud en rust vertaalt zich in kleurtinten die rechtstreeks aan de natuur ontleend worden. Denk aan aardse kleuren of natuurlijke watertinten. Hier herkennen we goudgeel, aarde en roestbruin, bladergroen, zacht roze en ingetogen blauw. Maar ook koper, brons, tin/lood en platina.
I’m Pulse: creatieve mogelijkheden
Dit kleurthema zal vooral mensen met een creatieve en artistieke persoonlijkheid aanspreken. Expressiviteit en intensiteit staan centraal. Deze mensen zijn sociaal ‘ingeplugd’ en tuk op nieuwe technologieën. Ze nemen geen blad voor de mond en het bijbehorende kleurenpalet is speels en uitbundig, als in hypermoderne beeldschermen waar de gloed van binnenuit schijnt te komen. Felle, gedurfde kleuren domineren, maar worden verzacht door heldere, stedelijke grijstinten.
Co-leidescope: wereldse mogelijkheden
Wie aangesproken wordt door de kleuren van Co-leidescope, zal ook een liefhebber zijn van kunst en design, van exotisch reizen. Hij of zij zal oog hebben voor het samenvloeien van culturen, maar zonder te versmelten tot identiteitsloze eenheidsworst. Een tikkeltje excentriek, deze ‘gipsy jet-set’ met een voorliefde voor complexe patronen, weelderige details en fijne materialen. De kleuren zijn dan ook even divers als de liefhebber ervan: van pittig rood tot warm goudgeel, rijk juweelgroen tot donker en diepzinnig blauw. De bohemien vind je terug in het wispelturige indigo, gecombineerd met een meer afstandelijk grijs en zwart.
Introsense: kwaliteitsmogelijkheden
Een nieuwe richting in minimalisme die opgang maakt in de architectuur en techniek is die waarbij het strak-klinische verenigd wordt met rustgevende en natuurlijke elementen. Dit is vooral iets voor ‘bewuste’ consumenten die gesteld zijn op privacy, tijdloosheid, kwaliteit en anonimiteit. Zowel natuur als technologie dienen het doel van ‘ruimte voor gedachten’, tijd om te focussen op wat belangrijk is. Op het eerste gezicht verfrissend en speels, met veel zacht blauw, groen, paars en koraal tegen lichte hoofdkleuren.
Lees ook: Kleurentrend Dark & Light