Ondanks het wisselvallige weer worden de luifels in het zomerseizoen weer veelvuldig gebruikt. Maar wat zijn eigenlijk de huidige trends in zonwering voor buiten? Hoe maak je de juiste keuze? En welk product past het beste bij welke situatie? Luxaflex® geeft tips.
Raamdecoratie heeft de laatste jaren een opvallende verandering doorgemaakt. Waar het voorheen voornamelijk een functionele rol had, wordt het design nu steeds belangrijker. Buitenzonwering liep echter wat achter op deze ontwikkeling. De focus lag bij buitenzonwering vooral op de techniek en het bedieningsgemak. Het uiterlijk van de producten kreeg minder aandacht. Vreemd eigenlijk als je bedenkt dat het doek het meest zichtbare gedeelte is. Bij Luxaflex® is daarom de keuze in doeken, materialen en dessins de laatste jaren aanzienlijk toegenomen.
Om je huis en tuin tot een mooi geheel te maken, kun je er voor kiezen de buitenzonwering af te stemmen op de tuin- of loungeset. Dat gebeurt steeds meer. Kleuren die luxe uitstralen, zoals beige, taupe kleuren, zwart en grijs zijn dan ook populaire kleuren. Wanneer er voor een gestreept doek gekozen wordt, valt de keus vaak op eenvoudige, luxe strepen. Je ziet steeds minder drukke doeken met veel kleuren. Toch lijkt de kleur geel een klassieker te zijn voor buitenzonwering. Je hebt tenslotte maar een beetje zonneschijn nodig om al een warm effect te creëren.
Productkeuze
Wil je extra verduistering in de slaapkamer, zit je graag in de schaduw op je terras of dient de buitenzonwering alleen om hinderlijk zonlicht te weren uit de huiskamer? Rolluiken kunnen bijvoorbeeld zorgen voor een goede verduistering, maar dat is niet de meeste gezellige oplossing. Screens kunnen in dit geval uitkomst bieden. Ze geven je woning een strakke, moderne uitstraling. Met Beaufort® Screen Expressions kun je ook nog eens een eigen stijl creëren. Je kiest zelf de kleuren en dessins en hebt de mogelijkheid om een zelfgekozen afbeelding op het doek te laten drukken. Wanneer een klassiekere look beter bij de woning past, zijn markiezen bijvoorbeeld een goed alternatief. Voor elke ruimte en elk gebruik is een ander soort product beschikbaar. Voor een serre zijn er bijvoorbeeld andere oplossingen ontwikkeld dan voor een balkon, erker of tuin.
Traditiegetrouw worden er van maart tot oktober de meeste buitenzonweringssytemen aangeschaft. Consumenten willen zodra het eerste lentezonnetje gaat schijnen, direct genieten van een mooi aangeklede tuin of balkon. Opvallend genoeg is er een verbreding van deze periode te zien is. Ook in de wintermaanden wordt steeds vaker tot aanschaf overgegaan. “Dat is nu juist het mooie van binnen- en buitenleven combineren; je vergroot je leefruimte en dat wordt steeds minder weersafhankelijk,” zegt Lisette van Zelst van Luxaflex Nederland. “We zien daarnaast steeds meer alternatieve oplossingen van zonwering, zoals zeildoeken. De consument heeft een duidelijke behoefte om meer buiten te zijn en hier behaaglijk te vertoeven.”