Little Greene lanceert haar tweede behangcollectie in samenwerking met de charitatieve instelling National Trust. ‘National Trust Papers II’ is een eclectische collectie hedendaagse behangontwerpen gebaseerd op originele patronen uit historische panden, die in het beheer zijn van National Trust.
Sinds begin 2018 werken Little Greene en National Trust samen. De eerste samenwerking op het gebied van verf groeide uit tot de Green-collectie. Deze werd opgevolgd door de behangcollectie ‘National Trust Papers’, waarna recentelijk de verfcollectie ‘Stone’ werd uitgebracht. In september 2021 wordt ‘National Trust Papers II’ gelanceerd. Deze behangcollectie bestaat uit 42 kleurstellingen verdeeld over zeven ontwerpen en is een viering van duurzaam design. De oorsprong van de eigentijdse behangontwerpen strekt zich namelijk uit over meer dan 400 jaar historische interieurdecoratie.
Elk behang in de collectie is opnieuw getekend en gekleurd met respect voor de traditionele methoden en materialen, waarmee de ontwerpen oorspronkelijk zijn vervaardigd. Er zijn ontwerpelementen ontleend aan Georgiaanse en Victoriaanse blokdrukprints en ook aan oudere, decoratieve objecten, waaronder een wandkleed van leer en een 15e-eeuws wandtapijt. De eigentijdse interpretatie van elk behangontwerp maakt National Trust Papers II een tijdloze behangcollectie voor woningen in alle bouwstijlen.
De National Trust Papers II-collectie bestaat onder meer uit het betoverende bloesempatroon ‘Massingberd Blossom’ uit Gunby Hall in Lincolnshire, het speelse en innemende ‘Burges Snail’ uit Knightshayes Court, het authentieke, laat Georgiaanse ‘Beech Nut’, ontdekt in Oxburgh Hall in Norfolk, het levensboomontwerp ‘Mandalay’, dat ontleend is aan een leren wandkleed, gekocht door Rudyard Kipling, het damastontwerp ‘Tulip’, het kleinschalige patroon ‘Moy’ en het verfijnde, botanische ‘Millefleur’, geïnspireerd op een liefdevol bewaard gebleven wandtapijt in Montacute House.
Ruth Mottershead, Creative Director van Little Greene, is wederom zeer verheugd over de samenwerking met National Trust: “We zijn enorm bevoorrecht dat we toegang hebben tot National Trusts ongelooflijke portefeuille van eigendommen, die door de instelling zo mooi worden verzorgd en gekoesterd. Doordat de National Trust-eigendommen elk zo’n variatie aan interieurdecoratie bevatten, is het een waar genoegen om een collectie te creëren, die de uiteenlopende stijlen omvat die in deze historische interieurs te vinden zijn.”
Clare Brown, Head of Brand Licensing en Retailer Development voor National Trust, voegt hieraan toe: “Little Greene begrijpt en respecteert de decoratieve kunst en ontwerpen, die te vinden zijn in de historische panden van National Trust. Daarom werkten we zeer graag nogmaals met Little Greene samen aan deze tweede behangcollectie. Het is zo fascinerend om te zien hoe de locaties, die aan onze zorg zijn toevertrouwd, niet alleen bezoekers, maar ook hedendaags interieurdesign blijven inspireren. De prachtige behangontwerpen zijn niet alleen een geweldige aanvulling op elk interieur, maar de verkoop van elke afzonderlijke rol steunt ons om voor altijd en voor iedereen de natuur, schoonheid en historie te onderhouden.”
National Trust Papers II:
Massingberd Blossom (Gunby Hall) C. 1905
Het behang waar dit ontwerp van is afgeleid, is hoogstwaarschijnlijk van Britse Edwardiaanse oorsprong. Het is stilistisch gezien zeer representatief voor de passie van dit tijdperk voor oosters design, dat - in een tijd van premodern, artistiek sentiment - een nauwe band behield met natuur, eenvoud en harmonie. De bloesemtakken en vogels zijn elementen, die vaak worden aangetroffen in vroegere, met de hand beschilderde chinoiserie. Door het toepassen van een traditionele drukmethode behoudt het behang een tactiele kwaliteit, die op subtiele wijze meer biedt aan een kritisch oog dan een conventioneel massaproductiebehang. Het origineel sierde ooit de muren van de Grey Room in Gunby Hall in Lincolnshire; een groot landhuis, dat zo’n 200 jaar eerder werd gebouwd voor parlementslid William Massingberd. In 1944 werd het landhuis nagelaten aan National Trust.
Verkrijgbaar in 7 kleuren: Verditer, Deep Blue, Pale Blue, Oriental, Mineral, Yellow en Grey.
Mandalay (Batemans) C. 1712
Dit levensboomontwerp is rechtstreeks afkomstig van de leren wandbekleding in de eetkamer van Bateman’s, een Jacobijns herenhuis in East Sussex. Gedetailleerde ontwerpen, zoals deze, waren geïnspireerd op 17e-eeuwse Indiase sits, die vaak kronkelige bloeiende bomen met vogels tussen de takken afbeeldden. Leren wandbekleding is de voorganger van behang, zoals we dat nu kennen. Hoewel dit soort wandpanelen een andere vaardigheid vereisten om te maken, is het proces waarmee vroegere behangpapieren werden opgehangen, en hun decoratieve effect in ruimtes, erg vergelijkbaar. Vlak nadat ze Bateman’s als gezinswoning hadden gekocht, betaalden de heer en mevrouw Rudyard Kipling in 1902 100 guineas voor de leren wandpanelen, welke van oorsprong als Nederlands gedocumenteerd zijn. Het nieuwe behang wordt gedrukt op een brede rol (70 cm) en het patroon is aangepast om moeiteloos en doorlopend op een muur te herhalen.
Verkrijgbaar in 4 kleuren: Archipelago, Ceviche, Pollen en Arbour.
Tulip (Erddig, Wrexham) c.1898
Erddig, net buiten Wrexham in Noord-Wales, wordt beschouwd als een van de mooiste landhuizen van Groot-Brittannië en herbergt een overvloedige collectie aan behang. Sommige sieren nog steeds de muren van de staatsruimtes, maar in de theekisten op de zolderkamers zijn nog veel meer behangsamples gevonden. Deze werden aan het begin van de 20e eeuw verzameld door Philip en Louisa Yorke,
die pasgetrouwd waren en toegewijd waren aan de herinrichting van Erddig, hun nieuwe familiehuis. Dit patroon van gebladerte is ongebruikelijk in zijn uitvoering. De gegradeerde kleur, die de bladeren leven en diepte geeft, was, zelfs in 1898, een eigentijdse evolutie van het traditionele, vlakke damastontwerp.
Verkrijgbaar in 7 kleuren: Powder Blue, Aqua, Cloud, Pale Grey, Sugar, Theatre en Blue Black.
Beech Nut (Oxburgh Hall) C.1782
Dit authentiek, laat Georgiaanse behangontwerp werd ontdekt in Oxburgh Hall in Norfolk. Oorspronkelijk werd het ontwerp toegepast in een felgekleurde, gevlokte behangrand met bloempatroon. Het blad- en nootelement werd in een wat meer ingetogen grijze kleurstelling erop geblokdrukt. Hoewel de zes hedendaagse interpretaties van het origineel onbeschaamd kleurrijker zijn, hebben ze allemaal een even gebalanceerd kleurenpalet alsook de kenmerkende, bewerkte textuur van een oppervlaktedrukbehang.
Verkrijgbaar in 6 kleuren: Cordoba, Summer, Delicate, Rubine, Florence en Warm Grey.
Burges Snail (Montacute House) C.1878
Knightshayes Court in Devon, gebouwd tussen 1869 en 1874, werd door de neogotische architect en interieurontwerper William Burges ontworpen voor de familie Heathcoat Amory. Als excentriek en soms controversieel persoon ontwierp hij enkele van de meest originele en extravagante Victoriaanse interieurs, terwijl hij nu en dan gekleed was in middeleeuws kostuum. Dit eigenzinnige, charmante behang siert de muren van een van de badkamers. Hoewel het behang bekend staat als het ontwerp van Burges, werd het geïntroduceerd tijdens een latere restauratie. Dit na een periode van vele jaren waarin generaties van de familie probeerden de Victoriaanse neogotische stijl van het huis te minimaliseren.
Verkrijgbaar in 7 kleuren: Ocean, Dark Blue, Travertine, Lemon, Silver, Juniper en Rosie.
Millefleur (Montacute House) C.1478
Het bloemendetail in dit ontwerp is rechtstreeks afkomstig van een ongelooflijk zeldzaam, belangrijk en liefdevol geconserveerd object, namelijk het oudste wandtapijt dat toevertrouwd is aan National Trust. Het tapijtwerk van 10 m2 bevindt zich in Montacute House in Somerset. Het is geweven van wol en zijde en stelt een ridder voor tegen een decor van honderden kleine bloemen op een donkere achtergrond. Het tapijt werd in de 15e eeuw gemaakt als onderdeel van een veel groter werk. Het werd door de Belgische stad Doornik gegeven aan Jean de Daillon, een Franse edelman en gouverneur van Dauphine.
Verkrijgbaar in 4 kleuren: Chambray, Garden, Knight en Masquerade.
Moy (The Argory) C.1875
Er is weinig bekend over dit kleinschalige behangpatroon, welke is gevonden in The Argory, net buiten Moy in Noord-Ierland. Er wordt geschat dat het overgebleven behangfragment stamt uit het einde van de 19e eeuw en werd gedrukt met verdunde aquarelverf in plaats van met een meer conventionele, effectieve inkt of zelfs dekkende verf. Dit enigszins gebroken effect, gecombineerd met de schaduwen die te zien zijn in het losse geometrische patroon, geeft het ontwerp een levendigheid, die rechtstreeks vanaf de tekentafel moeilijk zou kunnen worden bereikt.
Verkrijgbaar in 7 kleuren: Pink, Red Ochre, Lime, Blue, Ash, Pompei en Mall.