Dit najaar introduceert design vloerenfabrikant TFD een nieuwe lijn mozaïektegels onder de naam Mozenzi. De lijn omvat een legio aan kleuren en patronen waarmee het een revolutie aan decoratieve wandbekleding ontketent op de Europese markt; van strakke designs tot klassieke vormen, maar altijd stijlvol.
De mozaïekbetegeling is toepasbaar op iedere denkbare wand in alle ruimten maar ook op objecten. Behalve op muren kan hij ook gebruikt worden op diverse interieurelementen zoals bijvoorbeeld banken, spiegels en tafels. Mozenzi heeft al voor verschillende particuliere en zakelijke opdrachtgevers de decoratieve wandbekleding verzorgd. De oneindige combinatie van kleur en vorm biedt volgens Mozenzi-oprichters Monique en Rob Toonen duizenden mogelijkheden. Toonen: “Het is fantastisch om te zien hoe je kale saaie ruimtes kunt omtoveren tot inspirerende en sfeervolle interieurs. Vrijwel elk ontwerp is uitvoerbaar, waardoor onze opdrachtgevers hun eigen creativiteit erop los kunnen laten. Interieurs komen daardoor echt tot leven.”
Lichtgewicht en makkelijk te verwerken
Wat het mozaïek extra bijzonder maakt is de combinatie van materialen die bestaat uit aluminium met een kern van pvc. Dit maakt het een lichtgewicht product dat makkelijk verwerkbaar is. De mozaïekmatten zijn afgewerkt met een zelfklevende laag. Na goed aanwalsen zit het mozaïek muurvast. Deze manier van plaatsen is volledig schoon en bespaart daarnaast veel tijd en kosten. De lijn is verkrijgbaar in verschillende afzonderlijke kleurvarianten. Naast de vaste kleuren behoren mozaïektegels met een mix van kleuren ook tot de mogelijkheden.
‘Het nieuwe mozaïek’
De eerste mozaïekkunst gaat honderden en honderden jaren terug. In de Griekse en Romeinse tijd werden in luxe villa's mozaïeken gemaakt waarop afbeeldingen van keizers, goden of taferelen van alledag te zien waren. Op diverse plaatsen in Europa zijn mozaïeken teruggevonden die tot op de dag van vandaag goed bewaard zijn gebleven. Met de nieuwe lijn Mozenzi beleeft het gebruik van mozaïek in interieurs een opvallende revival. “Dat wij als bedrijf met deze vernieuwende vorm van wanddecoratie aan de vooravond staan van een revolutie in Europa, daar zijn we best een beetje trots op. Met onze passie voor deze eeuwenoude kunst hebben we een vertaling weten te maken naar een nieuwe generatie mozaïek, ofwel ‘het nieuwe mozaïek’ ”, aldus Toonen.