Als je veel thuis werkt, omdat je nou een eigen onderneming hebt of omdat je gewoon veel kantoor werk doet vanuit huis, dan is een geschikte werkplek zeker erg belangrijk. Je zit hier vaak dagelijks urenlang en dan is het ook wel belangrijk dat je je werk lekker vlot gedaan krijgt. Maar hoe richt je zo’n werkplek in huis in? En hoe regel je die het beste? Alles over een werkplek in huis lees je hier.
De beste locatie
Je vraagt je misschien af, wat is de meest geschikte locatie voor een werkplek in huis? Dat hangt erg af van je mogelijkheden en de omgeving die je hebt. Uiteraard is een stille locatie het belangrijkst, dus zet je werkplek niet in de ruimte naast de kinderkamer bijvoorbeeld. Of in een kamer met een raam dat op een snelweg uitkijkt. Beter is een lekker rustige plek. Dit kan beneden zijn in een extra kamertje, of boven in een kleine slaapkamer. Hangt er maar net af van waar je plek hebt. Probeer het in ieder geval niet bijvoorbeeld in de woonkamer te doen, want dat gaat je op den duur dwars zitten.
Geschikt en ergonomisch meubilair
Zit je nog steeds thuis op die plastic bureaustoel van 10 jaar geleden? Weg ermee! Misschien zit het nog prima, goed voor je rug is het niet en echt lekker werken zal je hierop ook niet. Het beste is om een bureaustoel aan te schaffen die ervoor gemaakt is om er lang op te zitten. Heb je weinig zin om veel te betalen voor een bureaustoel? Kijk dan eens naar gebruikte kantoormeubelen! Die zijn vaak gewoon in super goede staat, alleen dan voor een wat lager prijsje. Online vind je bijvoorbeeld gebruikte bureaustoelen die perfect zijn om als je dagelijkse bureaustoel te gebruiken.
Een goede setup
De werkplek bestaat natuurlijk uit een bureau met hierop een computer of laptop en vaak dingen om te plannen, dingen op te schrijven, belangrijke documenten, noem het maar op. Maar hoe zorg je ervoor dat het allemaal mooi netjes blijft en dat je toch goed overzicht houdt van al je spullen? Allereerst is het slim om gebruik te maken van een monitor, zodat je die op ooghoogte kunt zetten en zo niet voorover hoeft te zitten. Houd het bureau verder zo veel mogelijk leeg. Maak plek voor bijvoorbeeld je planner en een notitieboek, maar leg voor de rest alles netjes weg in lades of opbergbakken. Zo houd je de werkplek lekker netjes en opgeruimd en kun je er vol motivatie aan het werk.