De economie en het inzakken van de huizenmarkt reduceren de vraag naar keukens. Veel keukenaanbieders blijven klanten lokken met aanbiedingen, maar dat maakt de markt niet groter. Rainier Zweep, directeur van SieMatic Nederland: "Er zijn natuurlijk nog altijd consumenten die een keuken willen aanschaffen en daarbij meer kijken naar design, comfort en kwaliteit dan naar aanbiedingen. Ze willen een perfecte keuken die precies past bij hun huis maar ook bij hun stijl van leven. Vaak zijn het succesvolle ondernemers en mensen met een topfunctie. Die worden belemmerd doordat ze eigenlijk geen tijd hebben om een keuken te kiezen, met alles wat daarbij komt kijken. Een probleem dat we al heel lang kennen, maar pas nu kunnen we deze doelgroep een perfecte oplossing aanbieden."
Speciaal opgeleide interieuradviseurs Nederland telt een aantal zelfstandig werkende interieuradviseurs, woonstylisten en binnenhuisarchitecten die zich hebben verenigd in de beroepsvereniging CRISP. Een van deze interieuradviseurs, Bianca Gels, heeft jarenlang als keukenadviseur bij een SieMatic showroom gewerkt. Zij kwam bij Rainier Zweep met het idee om geselecteerde interieuradviseurs op de SieMatic Keukenacademie op te leiden tot SieMatic Stylist, die keukenkopers kan adviseren en begeleiden tijdens het gehele oriëntatie- en aanschaftraject. Bianca Gels: "Keukenadviseurs beperken zich tot advies over de keukenkasten en apparatuur en ontwerpen daarvoor de voor de klant meest praktische keukenvorm en indeling. De SieMatic Stylist bekijkt de keuken vanuit de stijl van het totale interieur, als volledige ruimte, dus inclusief wanden, vloeren, verlichting, stoffering en toegevoegde meubelen."
Schetsend meedenken met de klant Juist dat meedenken met de klant, die de keuken ook ziet als een van de ruimtes in huis, blijkt in een behoefte te voorzien. De SieMatic Stylist begint met een kennismakingsgesprek bij de klant thuis. Er wordt gesproken over wensen en mogelijkheden, die de SieMatic Stylist meteen kan uitschetsen, zodat er letterlijk een goed beeld ontstaat van de gewenste invulling van de keukenruimte. De SieMatic Stylist heeft een grote kennis op het gebied van interieurproducten en kan met mood boards, fotos en materiaalstalen het advies structureren en ondersteunen. Dit bepaart de klant zeer veel tijd. Bovendien geeft de SieMatic Stylist de zekerheid dat er een stijlvol resultaat ontstaat, in harmonie met de overige inrichting van de woning.
Grote toegevoegde waarde Desgewenst gaat de SieMatic Stylist mee naar de showroom om keukens te bekijken, maar de SieMatic Stylist verkoopt geen keukens. De SieMatic adviseur en de SieMatic Stylist werken samen. Als de klant weinig tijd heeft, kan de SieMatic Stylist alles verder uitzoeken en begeleiden. Met de prettige zekerheid dat aan alles wordt gedacht dat de klant zou kunnen vergeten. Dat scheelt niet alleen tijd maar ook zorgen. De klant wint meer dan wat de SieMatic Stylist kost. Bianca Gels: "De toegevoegde waarde van de SieMatic Stylist is vele malen hoger dan de kosten, waarover uiteraard vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt."
Inmiddels zijn er bijna 40 gecertificeerde SieMatic Stylisten in Nederland. Die werken allemaal zelfstandig, maar hun professionele werkwijze is wel binnen bepaalde grenzen vastgelegd. Om SieMatic Stylist te blijven, moeten ze aan hoge kwaliteitscriteria voldoen.