Steeds vaker worden de twee in één adem genoemd: de keuken en design. Fijn koken en lekker eten zijn nu eenmaal plezieriger in een zowel functionele als mooie ruimte die in alle wensen voorziet. En dat ook de keuken, net als de andere ruimtes in huis, aan trends onderhevig is, zien we terug op de internationale designbeurzen. Perscentrum Wonen bezocht de beurzen in Londen, Parijs en Nederland en zet de belangrijkste keukentrends op een rij.
Groene keukens
De meest duurzame: Farm Kitchen i.s.m. Gaggenau en Bulbo op de 100% Design beurs in Londen
Daktuinen, stadsboeren en doe-het-zelf imkers nemen het voortouw en laten ons langzaamaan wennen aan het idee dat alles wat van dichtbij komt, beter is. Tot nog toe is het een kleine, creatieve voorhoede die deze filosofie ook al in de praktijk brengt.
Op 100% Design werd de Farm Kitchen gepresenteerd. Met deze keuken wordt de trend toegankelijk voor een breder publiek, waaronder ook mensen met een druk gezinsleven, een veeleisende baan en zónder groene vingers. De Londense designstudio’s Architecture and Food (A&f) en Mette integreerden micro-agricultuur, wat simpelweg inhoudt dat voedsel verbouwt kan worden in de keuken. Het juiste licht, irrigatie en andere groeistimulansen garanderen een reguliere kleinschalige productie van groenten en kruiden. Gaggenau en Bulbo voorzagen in de bijbehorende apparatuur. Waar deze technische elementen snel kunnen overheersen, blonk de Farm Kitchen uit in een warme, kleur- en geurrijke esthetiek waar ‘levende’ muren en verticale tuinen de zintuigen stimuleren. Je eigen voedsel verbouwen voordat je het kookt komt zo letterlijk binnen handbereik!
De mooiste: de leefkeuken van Charles Zana voor de AD Intérieurs expo in Parijs
De Franse editie van interieurtijdschrift Architectural Digest nodigde de top 15 aan (binnenhuis)architecten uit om een 17de eeuws hôtel particuliere te transformeren tot een modern woonpaleis om van te watertanden. Alle kamers en ook de tuin van Enclos des Bernardins ondergingen een metamorfose.
Charles Zana ontwierp een keuken die hij door de toevoeging van een royale hoekbank omdoopte tot lichte woonruimte. Hij speelde met verschillende materialen en maakte onconventionele combinaties: glad marmer met ruw hout, onyx met messing, zijde met verkoold hout en porselein met plastic. Het geeft die moderne twist waar Zana in zijn werk naar streeft.
De 3D-tegels werden geproduceerd in een Italiaanse fabriek en in de grote wandkast is het servies even mooi als de kunstobjecten en foto’s waarnaast het staat uitgestald. Hierin komt ook accentkleur groen terug die verder vertegenwoordigd is in de tie-dye gordijnen, het zijden vloerkleed en de grote bank waarop de hele familie past.
Zana zegt dat hij een project geslaagd vindt, wanneer het harde werk van de architect niet zichtbaar is in het eindresultaat. Omdat de ruimte voelt alsof hij altijd zo was, en er niks is veranderd. Zo voelt het ook in de woonkeuken. Tot Zana uit de doeken doet hoe hij de ruimte aantrof: als lege huls zonder scheidingswanden en zonder vloer. Wat ons betreft een ‘missie geslaagd’ voor Zana, deze keuken.
Tactiel: de aaibare keuken
In een keuken staat hygiëne logischerwijs hoog in het vaandel, maar dat betekent niet dat die er ook steriel uit moet zien. Gladde, koude oppervlakken maken vrij baan voor kleuren en finishes met een warme uitstraling.
Op de 100% Design beurs in Londen presenteerde Kitchen Architecture de nieuwe aluminium finish van bulthaup met een warme en aangename look & feel. De zandbeige kleur speelt met het licht en vraagt erom aangeraakt te worden. Dat is ook het geval bij de soft-touch lak die nieuw is in de b3-lijn van bulthaup. De finish voelt zijdezacht en heeft een exceptioneel matte afwerking in de bruintinten lava, cashmere en clay.
Een nieuwe lak zagen we ook bij Piqu met de naam Gum, waarmee oppervlakken rubberachtig aanvoelen terwijl de afwerking mat en extreem vlak maar niet reflecterend is. Gum belooft een unieke ervaring met een exclusieve uitstraling.
Op kleinere schaal heeft het bestek dat Jesper Stahl ontwierp voor Design House Stockholm hetzelfde effect. Op de Maison & Objet beurs in Parijs ervoeren we dat mat gepolijst staal voorzien van zwarte handgrepen van thermoplastic niet koud aanvoelt. Dit bestek werd zo geperfectioneerd dat het de ultieme balans houdt tussen functionele ergonomie en design. Stahl zelf durft zijn bestek zelfs een ‘collectie sieraden’ te noemen.
Koperkolder en goudkoorts
In het interieur zijn de koperkolder, goudkoorts en messingmanie hevig toegeslagen! De edelmetalen verspreiden zich als een virus over alle accessoires en meubels in huis en ook de keuken is aan de beurt. Het glimmende koper van de iconische Mauvielpan reflecteert in de glanzende goud- en koperkleuren van de gootsteen (Alveus), lamp (&tradition), apparatuur (Ketel One) en kranen (VOLA).
Natuursteen
Al dat edelmetaal combineert mooi met natuursteen, dat via de andere ruimtes in huis ook zijn weg naar de keuken heeft gevonden. En wie denkt dat er met steen weinig te innoveren valt, heeft het mis.
Piqu en Stone Interiors presenteerden op 100% Design in Londen de Monolith: een exceptionele versmelting van natuursteen en kookeiland. Waar het vernuft zit? Tegen de verwachting in is het meubel niet voorzien van dun stenen fineer. Een revolutionair systeem maakt volledig stenen laden en deuren mogelijk die middels een bookmatch verbinding overlopen in een solide werkoppervlak. Een mix van ambachtelijk vakmanschap en cutting edge technologie. Net als koken zelf eigenlijk.
Bron: Perscentrum Wonen