Wat in de autobranches heel normaal is, durft de verwarmingsbranche zelden aan: het laten zien van prototypes. Radiatorfabrikant Jaga vormt daarop al enkele jaren een gunstige uitzondering. Met de HEAT WAVE toonde Jaga dat radiatoren geen strakke elementen in huis of kantoor hoeven zijn.
Voor de derde keer liet Jaga tijdens een beurs prototypes zien. Uit eerdere reacties is gebleken dat het publiek dit op prijs stelt en meedenkt, en soms zelfs met nieuwe ideeën komt. Het is de manier waarop bijvoorbeeld in de autobranche al tientallen jaren met succes wordt gewerkt. Gezien het toenemende belang dat mensen hechten aan hun wooncomfort, vindt Jaga dat deze manier van werken ook in de klimaatbeheersingsbranche heel gewoon zou moeten zijn.
HEAT WAVE
Dit concept van Jaga en Joris Laarman toont aan dat decoratieve radiatoren en functionaliteit uitstekend samengaan. In een tijd van wikkekeur en opportunisme ben ik op zoek gegaan naar een sierlijk, maar ook nuttige vormgeving, zegt Laarman erover. Modernistische functionaliteit en postmoderne uitbundigheid moeten elkaar niet uitsluiten. Ik wil aantonen dat functionele denkers ook af en toe stilistisch zondigen en dat sobere ontwerpen niet altijd functioneler zijn dan de meer decoratieve vormen. Bijzonder aan de HEAT WAVE is bovendien het materiaalgebruik. Het barokke ontwerp is gemaakt van met glasvezel versterkt beton en aluminium, een combinatie die zich een verrassend goede warmtegeleider toont. Daarnaast is het een modulair systeem met vier basiselementen die willekeurig gecombineerd kunnen worden. Daardoor is het mogelijk om de uiteindelijke vorm een persoonlijke tint te geven.