Een woningontruiming is een ingrijpende gebeurtenis. Het is niet alleen een zware, fysieke klus. Vaak spelen er ook emoties, zeker wanneer er sprake is van overlijden. Bij een woningontruiming komt ontzettend veel kijken: los van de ontruiming zelf zijn er ook veel zaken die geregeld moeten worden. In deze blog lees je hoe jij ervoor kunt zorgen dat de woningontruiming zorgeloos verloopt.
Schakel een ontruimingsbedrijf in
De meest zorgeloze ontruiming is er eentje waarbij je een ontruimingsbedrijf inschakelt. Een ontruimingsbedrijf neemt veel werkzaamheden uit handen en bieden vele extra diensten zoals schoonmaak- en herstelwerkzaamheden. Geen zorgen, je houdt zelf de touwtjes in handen. Jij bepaalt wat er gebeurt.
De woningontruimers beschikken over de juiste kennis, ervaring en materialen om de ontruiming zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze gaan zorgvuldig en respectvol te werk.
Gebruik de tijd die je hebt
Bij sommige ontruimingen is er spoed geboden. Dan heb je helaas niet de ruimte om uitgebreid de tijd te nemen. Veel mensen kiezen in het geval van een spoedontruiming altijd voor een ontruimingsbedrijf.
Heeft de woningontruiming in jouw geval geen spoed en schakel je geen ontruimingsbedrijf in? Neem dan de tijd die je hebt. Maak rustig een checklist van alles wat er moet gebeuren en sorteer de inboedel en andere spullen. Bedenk goed wat je wilt wat er met de inboedel gebeurt.
Werk deze checklist stap voor stap af. Zorg er wel voor dat je wat tijd speling hebt, zodat jij je niet op het laatste moment alsnog moet gaan haasten.
Doe wat je kunt
Of je nu de gehele ontruiming zelf gaat doen of een ontruimingsbedrijf hebt ingeschakeld, er zijn altijd dingen die je zelf kunt gaan doen. Begin bijvoorbeeld met het labelen van de inboedel: wat moet waar naartoe? Hetzelfde geldt voor de spullen: deze kun je ook labelen en vervolgens alvast inpakken in een doos. Doe dit kamer voor kamer, zodat het overzichtelijk en behapbaar blijft.
Naast labelen en inpakken zijn er misschien ook wel andere klusjes die je alvast kunt doen. Denk hierbij aan het opknappen van de tuin, het herstellen van beschadigingen of het alvast schoonmaken van de woning.
Doe dit alleen wanneer jij je hier goed genoeg voor voelt. Is dit niet het geval, dan kan het ontruimingsbedrijf dit ook voor je doen.
De inboedel
We hebben het labelen van de inboedel en het bedenken van wat je er mee wilt al een aantal keer beschreven. Ontruimingsbedrijven bieden verschillende opties wat betreft de inboedel:
- Het opkopen van de inboedel: het ontruimingsbedrijf koopt waardevolle inboedel van je over. De opbrengst hiervan wordt dan verrekend met de totaalprijs. Je bespaart zo dus op de kosten.
- Inboedel afvoeren naar de vuilstort: het ontruimingsbedrijf voert de inboedel die weg kan af naar de vuilstort. Wanneer jij hier zelf tijd en energie voor hebt, kun je dit ook zelf doen.
- Inboedel (tijdelijk) opslaan: via het ontruimingsbedrijf kun je de inboedel ook tijdelijk laten opslaan. Zo kun je er nog even rustig over nadenken wat je met de inboedel wilt.
Vergeet de administratieve zaken niet
Tot slot is het belangrijk om administratieve zaken te regelen. Wanneer je ervoor gekozen hebt om een ontruimingsbedrijf in te schakelen, kun jij je hier volledig op focussen. Welke administratieve werkzaamheden jij precies moet doen, hangt natuurlijk af van de situatie en aanleiding van de ontruiming.
Breng daarom in kaart wat er allemaal geregeld moet worden. Werk deze checklist vervolgens stap voor stap af. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:
- Verzekeringen
- Gas, water en elektriciteit
- Internet, tv en bellen
- Huisarts, tandarts, apotheek, fysiotherapeut en andere zelfzorg
- Financiën zoals openstaande rekeningen
- Lidmaatschappen en abonnementen
We hopen dat met deze handvatten je woningontruiming zorgeloos verloopt.