Kocht of verkocht u in 2020 een woning? Veranderde u vorig jaar iets aan uw hypotheek? Of sprak u een betaalpauze met uw bank af? Dan kan dat gevolgen hebben voor de manier waarop u uw belastingaangifte moet invullen. Om u te helpen de aangifte juist en volledig in te vullen, zet de Belastingdienst aandachtspunten voor huiseigenaren op een rij.
1. Eenmalige aftrekposten
Als u vorig jaar een huis kocht of uw hypotheek veranderde voor bijvoorbeeld een verbouwing, kunt u de kosten die u maakte voor de financiering eenmalig aftrekken. Zoals de advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheekadviseur en notariskosten voor de hypotheekakte. Er zijn ook eenmalige kosten die niet aftrekbaar zijn, bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Op de website van de Belastingdienst vindt u alles over aftrekposten voor huiseigenaren.
2. Hypotheekrenteaftrek
Naast kosten die u eenmalig kunt aftrekken, is de rente die u betaalt over de hypotheek onder voorwaarden jaarlijks aftrekbaar van uw belastbaar inkomen. Belangrijkste voorwaarde is dat het bedrag dat u leent, gebruikt wordt voor de aankoop of verbouwing van uw eigen woning. De aftrek van de hypotheekrente zorgt ervoor dat u minder inkomstenbelasting betaalt. Let wel op: verkocht u een woning met overwaarde en kocht u in 2020 een nieuwe woning? En hebt u de overwaarde niet gebruikt voor de nieuwe woning maar voor dat bedrag een lening afgesloten? Dan kunt u de rente over die lening niet aftrekken. Ga naar belastingdienst.nl/koopwoning voor meer informatie.
3. Betaalpauze voor uw hypotheek
Kon u vanwege de coronacrisis tijdelijk uw hypotheek niet betalen? Dan maakte u in 2020 met uw geldverstrekker, meestal uw bank, afspraken over een betaalpauze. U heeft dan een periode geen of minder rente en aflossing betaald. Dit kan gevolgen hebben voor uw belastingaangifte. Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie.
4. Verhuur eigen woning
Verhuurde u in 2020 tijdelijk (een deel van) uw eigen woning? Dan leverde u dat misschien een leuke bijverdienste op. Houd er wel rekening mee dat u belasting moet betalen over het bedrag dat u met de verhuur verdiende. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/eigenwoning onder ‘huis verhuren’.
5. Fiscaal partnerschap
Kocht u samen een woning en staat u daar beiden ingeschreven? Dan bent u fiscale partners van elkaar. Dit kan voordelen hebben. Want u mag dan aftrekposten tussen u beiden verdelen. Hierdoor betaalt u minder belasting, of u krijgt geld terug. U kunt dan ook samen aangifte doen. Dat scheelt tijd en is gemakkelijker, omdat u de aangifte maar één keer hoeft te doorlopen. Ook is eenvoudiger te zien welke verdeling voor u het voordeligst is.
6. Aangifte controleren en aanvullen
Veel van de gegevens in de aangifte zijn vooraf ingevuld. Denk aan gegevens over inkomen en bankgegevens. Het is belangrijk de ingevulde gegevens goed te controleren en aan te vullen, zeker als er voor u iets veranderde in 2020. Bijvoorbeeld door de coronacrisis. Voor het onderdeel eigen woning loont het om de toelichting bij de vragen in de aangifte goed te lezen.
Meer weten?
Ga naar belastingdienst.nl/koopwoning voor meer informatie over de eigen woning en de belastingaangifte. Ga naar belastingdienst.nl/aangifte voor informatie over de aangifte. Wilt u hulp bij uw belastingaangifte? Dat kan. Op belastingdienst.nl/hulp vindt u de mogelijkheden.