We beseffen ons meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn als mens. Eén virus kan de maatschappij en ons dagelijks leven totaal ontwrichten. Maar ook de voortschrijdende technologie maakt angstig. Niet alleen onze privacy is in het geding. De opmars van kunstmatige intelligentie kan ons het gevoel geven de controle kwijt te raken.
Daarnaast boezemt de klimaatproblematiek angst in, al was het maar omdat de gevolgen van de temperatuurstijging ongewis zijn. Al deze ontwikkelingen zouden een bedreiging kunnen vormen voor het voortbestaan van de mensheid. De behoefte aan menselijkheid (empathie, zintuiglijkheid) neemt daardoor toe; we hechten aan zingeving en proberen grip te krijgen op wie we zijn. We gaan daarom op zoek naar producten en merken die daarbij passen, die een menselijk karakter hebben.
Dat geldt ook voor technologische producten. We willen ze lief, leuk en aardig kunnen vinden. In het verlengde daarvan ligt een toenemende behoefte aan (een) vereenvoudiging van het dagelijks bestaan, aan onbezorgdheid. Onze razendsnelle tijd voelt soms onmenselijk aan. Het is dan ook niet vreemd dat we de tijd soms even stil willen kunnen zetten om tot onszelf te komen. Voor wat betreft winkelen zoeken we het dichter bij huis.. Het Vlaamse woord van het jaar 2019 ‘winkelhieren’ weerspiegelt dit. Om de lokale middenstand te ondersteunen, kopen we liever bij winkels in de buurt met een persoonlijke en lokale uitstraling.
Vanuit de waardetrend 'BE MANKIND' is de stijltrend 'HUMAN TOUCH' ontstaan. Binnen deze trend zien we de volgende vormen, kleuren, materialen en dessins.
Vormen
Vormen zijn organisch, ze doen denken aan menselijke rondingen en rimpels. Scherpe hoeken worden nauwelijks toegepast, een hoofdrol is weggelegd voor afgeronde hoeken en cirkels. Daardoor doet de ruimte vriendelijk en vertrouwd aan.
Kleuren
De kleuren, van licht tot donker, zijn afgeleid van huidtinten: beige, zalm roze, zacht oranje en verschillende bruintinten. Accentkleuren zijn lila en okergeel.
Materialen
De materialen zijn divers en kunnen zowel natuurlijk als kunstmatig zijn. Over het algemeen hebben ze een organische en onregelmatige oppervlaktestructuur, meestal met een matte uitstraling. Ribbelstructuren duiken veelvuldig op.
Dessins
Dessins zijn in dit thema van ondergeschikt belang. Maar als ze worden toegepast, zijn deze vaak opgebouwd uit vage vlek en veegpatronen of organische structuren.
Bron: Koninklijke INretail, 2020